1. wypisywanie na ekran Do tego służy funkcja printf, czyli formatowanie wyjście. np.: printf(„HELLO WORD”); // na ekran zostanie wypisany tekst: HALLO WORD Właśnie przeszedłeś oficjalną inicjację, i teraz mój drogi czytelniku możesz się śmiało nazwać programistą :D Aby wypisać zmienną na ekran: printf(„może tu być tekst %(literka typu) i tu ”, zmienna); literki (te ważne): d-int; f-float; c-char(znak ASCII); np.: int x=5; printf(„wyswietlono: %d typ: int ”, x); na ekranie: wyświetlono: 5 typ: int Można zaobserwować, że w miejscu %d pojawiła się nasza zmienna. Funkcja printf posiada jeszcze wiele różnych możliwość (jak tabulatory, wcięcia, zaokrąglanie liczb zmiennoprzecinkowych ), ale w praktyce się tego nie używa, więc nie będę tego omawiał. Choć jakbyś chciał sobie poczytać o tym to zawsze można wpisać w google „printf”. Przydatną natomiast rzeczą jest przejście do nowej linii (\n), bo czasami dzięki temu łatwiej ocenić, poprawność kodu. Stosuje się to tak samo jak np. %d czyli: printf(„nowa \n linia”); na ekranie: nowa linia 2. wprowadzanie znaków z klawiatury Do odczytywania znaków z klawiatury służy funkcja scanf. W użyciu jest bardzo podobna do printf. scanf(„%(literka typu)”, &zmienna); & (ampersand) - jest to wskazanie na adres naszej zmiennej o adresach będzie później więc na razie zapamiętać, że ma być np.: scanf(%d, &x); // teraz program czeka, aż wpiszemy liczbę // całkowitą scanf(%d %f, &x,&f); //program czeka, aż wpiszemy dwie liczby jedną całkowitą, drugą zmiennoprzecinkową 3. typy danych Podstawowy typy danych to: int – liczby całkowite float - liczby zmiennoprzecinkowe double – liczby zmiennoprzecinkowe podwójnej precyzji char – to również liczby całkowite, ale zazwyczaj traktowane jako znaki ASCII Jest jeszcze możliwość zadeklarowanie zmiennej, ale tylko dla wartości dodatnich. Służy nam do tego polecenie unsigned (bez znaku). Dzięki temu nasz zakres powiększa się dwukrotnie, ale tracimy liczby ujemne. np.: unsigned char znak; // teraz zmienna znak może przyjmować wartości od 0 do 256, czyli może reprezentować wszystkie znaki ASCII. 4. struktury Struktura jest definiowanym przez nas typem danych i składa się z innych już zdefiniowanych typów (również struktur). Służy nam do tego polecenie struct. Definicja: struct nazwa { deklaracja pól strukruty }; np.: struct naszaStruktura{ int x; char y; }; Strukturę definiujemy przed main, a po bibliotekach. Do pól struktury odwołujemy się następująco: struct naszaStrkutura str; // deklaracja zmiennej typu naszej struktury str.x=5; // pole x naszej zmiennej str wynosi 5 str.y='A'; // pole y nasze zmiennej str wynosi 65, a w ASCII to A Jeżeli przed deklaracją struktury damy typedef to możemy nie pisać słowa struct przed nazwą typu strukturalnego, ale niektóre kompilatory różnie na to reagują. Więc ja zawsze przed nazwą typu strukturalnego będę pisał słowo struct. Choćby po to aby zaznaczyć, że jest to typ strukturalny i ułatwić Ci zrozumienie kodu. 5. Inne Dwa slash'e (//), a po niech jakiś teks oznacza komentarz, który nie jest brany pod uwagę przy kompilacji Natomiast biblioteką z jakiej będziemy korzystać będzie <stdio.h>, standardowa biblioteka C. Aby z niej skorzystać piszemy na początku: #include <stdio.h> i biblioteka jest włączona do programu.
WSTĘP
Subskrybuj:
Komentarze (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz